Ansvarig aktivt ägande – AP7

Ansvarig aktivt ägande – AP7

AP7 är det statliga alternativet i premiepensionssystemet. Verksamheten har idag 38 anställda och förvaltar närmare 700 miljarder kronor åt fem miljoner svenska premiepensionssparare. Organisationen söker nu en Ansvarig aktivt ägande till avdelningen Kommunikation och Ägarstyrning. Teamet på avdelningen Kommunikation och Ägarstyrning består för tillfället av fem medarbetare – chef för avdelningen, två som arbetar med kommunikation samt två inom hållbarhet.

Processledning med aktivt ägande i fokus

Är du en resultatinriktad person som vill fortsätta ditt arbete med strategiska hållbarhetsfrågor i finanssektorn? I teamet för Kommunikation och Ägarstyrning hos AP7 får rätt person arbeta med globala hållbarhetsfrågor tillsammans med erfarna hållbarhetsspecialister med olika kompetenser och inriktningar. Det är en möjlighet för dig som söker en plattform där du kan vara med och driva projekt kring hållbara investeringar i en organisation som är med och utvecklar de internationella spelreglerna för en hållbar kapitalmarknad.

AP7 har en global aktieportfölj med drygt 3000 bolag över hela världen. Grunden för hållbarhetsarbetet är röstning, påverkansdialog, svartlistning och rättsprocesser utifrån det internationella normverk som speglas i Global Compacts tio principer. Sedan år 2014 driver Kommunikation och Ägarstyrning även treåriga fördjupningsteman kopplade till hållbarhet.

Din utmaning

I rollen som Ansvarig aktivt ägande får du vara med och driva projekt i syfte att utveckla analyser, samarbeten och metoder för att hantera globala hållbarhetsutmaningar som är särskilt aktuella och väsentliga ur ett systemperspektiv. I arbetet med viktiga förbättringsområden ansvarar du för att strukturera fördjupningsteman och processer.

Ditt dagliga arbete kommer bestå av bland annat,

  • Samordna, effektivisera och utveckla ägarstyrningens metoder och processer
  • Driva projekt och samverka med internationella investerare och organisationer i hållbarhetsfrågor
  • Planera, genomföra och rapportera fördjupningsteman
  • Beställa ägarstyrningstjänster och upphandla leverantörer

Din bakgrund & profil

En kvalificerad kandidat har relevant akademisk examen och längre arbetslivserfarenhet, gärna inom bank och finans. Du har flera års erfarenhet av hållbarhet och ägarstyrning, där du varit involverad i allt från analys och planering till genomförande, utvärdering och rapportering av resultat. Du har god förståelse för ESG-frågor och är van att driva hållbarhetsprojekt. Det är en fördel om har varit konsult och är van att sammanställa information, strukturera projekt och driva processer med tydliga tidsramar och rapporteringskrav eller har tillägnat dig motsvarande erfarenheter på annat sätt.

Som person är du en kreativ problemlösare med hög social kompetens som gillar att ta egna initiativ med starkt resultatfokus. Du har bred erfarenhet av att jobba både självständigt och i team samt förstår betydelsen av effektiva samarbeten. Att du har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, på såväl svenska som på engelska, är ett krav.

I denna rekrytering samarbetar AP7 med Blaq Group AB. Vill du veta mer är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult, Julia Rosén på 070-731 45 13 eller julia.rosen@blaq.se.

Urval och intervjuer sker löpande.



Är tjänsten inte helt rätt för din profil? Gör då gärna en spontananmälan. Vid framtida uppdrag kan vi då kontakta dig när dina specifika kompetenser efterfrågas. Vi påbörjar alltid rekryteringsprocesser med vårt eget nätverk och du ökar dina möjligheter att bli headhuntad.

Spontanansökan

Till alla jobb

Kontakt

Namn

E-post

Ämne

Meddelande

Blaq Group AB Regeringsgatan 111 111 39 Stockholm info@blaq.se 08 550 842 00